Interfete 4 Web - Carcoteala zilnica despre interfete web: 2008-12-14

Se vede ca a venit vacanta...

... nu mai scrie nimeni nimic despre interfete web. Liniste totala.

Craciun fericit! :)

Cand comunicarea devine imposibila

Am citit recent un banc pe net:

Copii, ati citit "Capra cu 3 iezi?"
-Daaaaaaa...!!!!!!(raspunde clasa).
-Tu, asta mic din prima banca, ia spune-ne cati iezi avea capra...?
-Pai povestea se cheama "Capra cu 3 iezi", nu?
-Da
-Si acum ma intrebati "cati iezi avea capra"?
-Da...
-TREI, ...in pula mea....!!!!!!!!!!!
-Adrian Despot, stai jos, azi ai nota 2.

Asta e apropo de un interviu luat artistului mai sus numit, in care acesta isi arata vadit nemultumirea legata de neprofesionalismul unei jurnaliste, bauta in timpul slujbei.

Firefox 3.1 beta 2 si utilizabilitatea

Un principiu important de respectat pentru a crea interfete (nu neaparat web) mai utilizabile este ca acestea ar trebui sa isi faca treaba cu cat mai putine operatii din partea utilizatorului. Cel mai la indemana contor pentru operatiile din aprtea utilziatorului este numarul de clickuri.

Voi da un exemplu scurt si revelator, zic eu: instalarea Mozilla Firefox. De ceva vreme, developerii se chinuie sa o faca din ce in ce mai usoara, deoarece pentru un broswer web, al carui target este format nu numai din specialisti, instalarea poate fi o problema pentru multi potentiali utilizatori.

Astfel, de la versiunea 3.1 beta 2, publicata acum cateva ore, instalarea va cere doar 3 clickuri (pentru setarile tipice). S-a reusit aceasta performanta prin eliminarea ferestrei de acceptare EULA, care a a fost mutata undeva in about:rights. Nu imi este foarte clar cat de legala e treaba aceasta (cum sa stie userul daca sa instaleze sau nu aplicatia, daca poate citi conditiile instalarii doar dupa ce o instaleaza?) , dar mi se pare o schimbare binevenita din punctul de vedere al utilizabilitatii.

Contrastand asta cu programul de instalare pentru alte aplicatii cu target aproape tot atat de mare, gen Yahoo Messenger, si tinand cont si de ultimile facilitati introduse in Firefox 3 (gen awesomebar) devine evidenta preocuparea celor de la Mozilla pentru utilizabilitatea browserului lor.

Way to go, Mozilla!

Masini si Interfete Web

Mi-am rezervat azi o ora ca sa vad in ce masura sunt pregatite site-urile celor mai importanti producatori de masini din lume sa isi primeasca clientii. Am inspectat site-urile Mercedes, BMW, Audi si Toyota.
  1. Mercedes are cate un site diferit, in functie de limba si locatia cu care pornesti cautarea in Google. Cum site-ul american nu prea a vrut sa se incarce in browsere (IE, Firefox), am intrat pe site-ul britanic. Pagina are o interfata usor accesibila, lizibila. Cu toate astea, parca intrarile in meniuri sunt toate la fel. Eu as fi ales un font mai mare de exemplu pentru Model overview, ca sa stie lumea ca numai asa poti ajunge in pagina cu toate modelele actuale. Site-ul e un pic prea organizat, in orice caz nu e un site pe care ajungi din prima unde vrei.
  2. BMW sta mai bine la partea de cautare in Google; are un site world-wide, din care poti alege usor site-ul regional al tarii tale. Ce nu imi place nici aici (am remarcat si la celelalte site-uri de masini germane) este ca se folosesc mereu pop-up-uri pentru paginile noi, si trebuie sa setezi browserul sa le permita. Frumos la BMW e ca toate site-urile regionale au acelasi design, simplist si rapid de navigat. Meniu orizontal, functional, sus de tot in pagina, pentru fiecare model de masina. Site-ul functioneaza repede si imi place mult.
  3. Audi are si el site world-wide, trecut totusi in Google ca site-ul USA. Sufera de boala pop-up din pacate, iar prima chestie care socheaza e ca meniul frumos, orizontal, din susul paginii, cu modelele de masini, e cam nefunctional. Abia pe site-urile regionale, el functioneaza totusi cum trebuie. Altfel, site-ul romanesc e foarte accesibil, relativ usor de navigat (meniurile ar fi putut sta in stanga decat departe in dreapta). Este oarecum mai bine ca aici nu sunt optiuni interactive de selectie a culorii masinii de exemplu, sunt pur si simplu puse masinile in toate culorile disponibile pe o pagina.
  4. Ca sa fac o schimbare de peisaj, am cautat si alti producatori decat germani si m-am oprit la Toyota, firma cu cele mai mari vanzari de masini la nivel mondial din prezent. Site-ul asta este clar orientat catre vanzare rapida a masinilor. Meniuri mari, cu poza masinii langa model si chiar cu pretul minim necesar pentru o masina standard. Cautand un pic, am constatat ca site-ul world-wide ne ofera optiunea de a merge pe site-ul tarii in momentul in care dorim sa inspectam o masina. Din pacate, ei nu au site romanesc. Am fost curios sa intru pe site-ul britanic si aici e o alta abordare, "europeana". Masinile sunt intai prezentate ca piese de muzeu, abia dupa ceva cautari gasim si niste preturi. Prefer clar varianta americana.
Ca o concluzie, site-urile de masini nu sunt facute pentru oamenii grabiti. Intri pe ele, te acomodezi cu mediul, cercetezi toate ofertele, si abia apoi cumperi. Contrast mare fata de magazinele online de calculatoare de exemplu, cu cautari dupa componente bine detaliate. Totusi, contrastul e normal pana la urma, calculatoarele se adreseaza de cele mai multe ori oamenilor tehnici, o masina ti-o alegi de multe ori doar dupa marca si aspect.

Interfete web cu wiki, forum, blog si chat

Astazi am purtat prima discutie din cadrul temei de IE pentru curs. Ne-am strans 9 oameni si am discutat in contradictoriu o ora despre wiki, forum, blog si chat. La sfarsitul sesiunii am cazut destul de repede de acord asupra unei modalitati de a integra cele patru instrumente intr-o singura interfata web.

Despre wiki-uri s-a spus ca sunt utile pentru a urmari evolutia unui proiect, ca sunt utilizate pentru a documenta si oferi informatie open source ce poate fi editata de mai multi editori, sub supravegherea unui moderator.

Despre bloguri s-a zis ca sunt mai bune pentru ca ofera interactivitate forumurilor, viteza chaturilor, expresivitatea unei conferinte video si utilitatea unui wiki

Chat-urile sunt foarte utilizate pentru ca sunt interactive, se pot schimba informatii audio si video, se poate interactiona la un nivel mai personal si confidential si pot facilita obtinerea unui raspuns pe moment

Forum-urile pot fi utilizate pentru a tine o eivdenta a discutiilor pentru utilizatorii care cauta raspunsul la aceleasi intrebari, au avantajul de a aduna multa informatie despre topicuri diverse si de a avea un timp de raspuns destul de bun pentru cei care au nevoie urgenta de un raspuns.

Dupa multe argumente pro si contra acestor patru instrumente am ajuns la urmatoarea modalitate de a le integra intr-o interfata:

- Wiki va fi folosit pentru a tine informatiile esentiale bine organizate.
- Forumul va fi utilizat pentru a pune intrebari referitoare la informatiile gestionate de wiki.
- Un chatbox va fi integrat in forum pentru ca utilizatorii online sa ofere raspunsuri rapide la intrebari.
- Blogul va fi utilizat pentru a relata experiente personale despre subiectele abordate pe wiki si forum.